L'Ajuntament fa una aportació de 5.000 euros per ajudar Ucraïna i facilitarà l'acollida de persones refugiades

Última revisió 06-04-2022 13:44
03/03/2022

L’Ajuntament farà una aportació de 5.000 euros per ajuda a Ucraïna a través del Fons Català de Cooperació. Ahir vespre es va reunir el Consell Municipal de Solidaritat i Cooperació amb sis persones de nacionalitat ucraïnesa que viuen a Malgrat de Mar per trobar la millor manera d’ajudar. Es va decidir optar per l’ajuda econòmica tal com recomanen organismes com el Fons Català de Cooperació, Creu Roja, Càritas i UNICEF. A més, Malgrat comença a organitzar-se per poder acollir a persones refugiades.

El govern municipal ha decidit vehicular l’ajuda al poble ucraïnès de manera ràpida i efectiva a través de campanyes de donació econòmica a entitats que treballen en aquella zona. Per això, farà una aportació de 5.000 euros a la nova campanya que el Fons Català de Cooperació ha obert en suport a les persones víctimes del conflicte armat entre Rússia i Ucraïna. La voluntat és contribuir a facilitar una resposta humanitària eficaç, àmplia i oportuna a les zones afectades. Segons el Fons Català de Cooperació, del qual Malgrat de Mar en forma part, i d’altres ONG catalanes la informació que s'ha rebut fins ara sobre les recollides  de material a Catalunya és preocupant, ja que el transport de materials cap a Ucraïna està sent molt difícil. En el cas de medicaments, cal complir els estàndards de l'Agència Europea de Medicaments i les agències nacionals de cadascun dels països on passi el transport. Roba, menjar, medicaments i altres materials útils es poden comprar als països veïns que estan acollint la població que fuig de la guerra.

Amb la col·laboració de malgratencs d'origen ucraïnès

Per altra part, el Consell Municipal de Solidaritat i Cooperació, reunit ahir, va escoltar i demanar assessorament als veïns i veïnes de Malgrat que són d’origen ucraïnès per trobar la manera més efectiva per ajudar com a municipi davant la crisi humanitària generada pel conflicte armat. Les persones convidades pel consell van aportar el seu testimoni del conflicte.  Les aportacions van posar de manifest la cruesa de la realitat de les persones que han quedat a Ucraïna. L’alcaldessa, Sònia Viñolas, i la regidora de Solidaritat i Cooperació, Sarah Corpas, els van demanar l’opinió sobre com es pot actuar de manera efectiva des de Malgrat de Mar. Les persones d’origen ucraïnès van manifestar que és més convenient enviar fons a entitats que puguin subministrar medicaments locals i el material que en cada moment del conflicte sigui més necessari. Cap de les persones convidades va considerar convenient enviar productes alimentaris ni d’abrics  per la dificultat del transport i de la distribució un cop allà.

La Regidoria de Solidaritat s’ha consultat a diversos organismes com UNICEF, Creu Roja i el Fons Català de Cooperació i cap d’aquestes organitzacions ho recomana, optant totes elles per les  aportacions econòmiques. En el cas de la Creu Roja, les indicacions són que les delegacions territorials no poden acceptar les contribucions en espècies per les dificultats i costos associats als enviaments en un escenari tan complicat.

Per tots aquests motius, el Consell Municipal de Solidaritat i Cooperació també ha optat per fer una crida a la ciutadania a col·laborar econòmicament amb els projectes d’entitats i ONG que treballen en la zona.

Els comptes corrents per fer aportacions al Fons Catala? de Cooperació són els següents:

o BBVA, codi IBAN: ES91 0182 6035 4102 0160 8531
o CaixaBank, codi IBAN: ES79 2100 3200 9625 0002 9627

Tot i que, el Consell Municipal de Solidaritat i Cooperació recomana a les entitats, escoles i altres ens que vulguin fer recollida només sigui del material que el consolat ucraïnès a Barcelona estima necessari. L’Ajuntament també ha decidit que col·laborarà amb els centres educatius i entitats del poble que han decidit fer recollida d’aliments i altres productes, portant-los al consolat d’Ucraïna a Barcelona.

Acollir persones refugiades

Per altra banda, el Consell Municipal de Solidaritat i Cooperació va decidir recomanar la posada en marxa d'una altra línia d’ajuda amb Ucraïna iniciant els treballs necessaris per poder acollir les persones refugiades que poden arribar fugint del conflicte. Es va parlar de començar a treballar per preveure possibles necessitats d’acollida mitjançant l’activació d’entitats i particulars que s’hi vulguin sumar.

A més, també es va decidir organitzar activitats de conscienciació i recollida de fons.